Halvljusautomatik Produkt information
Funktion
När motorn har startat och laddningsspänningen har uppnått ca 13V (12V el-system) alt. ca 26V (24V el-system), tänds automatiskt halvljus, parkeringsljus och skyltbelysning.
Sortiment
Vi har tre universalsatser som passar de flesta fordon.
Levereras komplett med relä, kabelsats, monteringstillbehör och monteringsanvisning.
Art.nr. KA-150: Universalsats12V, passar de flesta fordon med H4-lampor.
Art.nr. KA-162: Universalsats12V, passar de flesta fordon oavsett lamptyp.
Art.nr. KA-262: Universalsats 24V, passar de flesta fordon oavsett lamptyp.
Vi har även modellanpassade satser till bl.a. Audi, BMW, Ford, Mercedes Toyota och VW. På dessa satser är kablaget, monteringsanvisningen m.m. anpassat till varje bilmodell, detta underlättar och förkortar monteringstiden betydligt.
För dom som endast vill ansluta till halvljus alt. ljusramp (ej bakljus/pos.ljus) så finns art.nr TFL-A12 (utan kabelsats).
Fördelar
Spänningsavkänningen innebär att bilens ljussystem inte aktiveras förrän motorn startat och laddningspänningen uppnått ca. 13 volt (alt. 26V). På bilar med dieselmotorer innebär detta ofta en fördröjning på tillslaget av halvljuset med några sekunder.
Typgodkända enl. senaste EU-direktivet 10R.
Övrigt
Vi har tillverkat och sålt halvljusautomatik i 40 år och arbetar ständigt med produktutveckling.
Vi tillverkar även tidreläer 12/24V (fördröjt tillslag/frånslag) som KG Knutsson säljer och marknadsför i Sverige, besök gärna http://www.autokatalogen.se/ för mer info. Det finns reläer med fasta tider och även variabla tider (trimpot), sök på "tidrelä 12/24V" eller t.ex. art.nr V 420 431 där ni kan se mont.anvisningen i pdf-format.
NYHET!!!
NU FINNS RELÄAUTOMATIK FÖR BILAR UTRUSTADE MED VARSELLJUS MEN SOM EJ AKTIVERAR BAKLJUSET AUTOMATISKT VID MÖRKERKÖRNING ELLER TUNNEL. RELÄSATSEN (MX-1001) AKTIVERAR PARK.LJUS (INKL. BAKLJUS) TILLSAMMANS MED BILENS ORDINARIE VARSELLJUS.